Kultur forskel eller bare dårlig service

Vi har nu været i San Juan i en uge og ungerne kender rutinen, hvilket det virker som om er vigtigt for dem.
Til gengæld har de voksne svært ved at holde masken i forhold til service niveauet. Det er som om det ikke mere er rigtig sjovt at når vi bestiller vand til maden så kommer der 1 glas vand til os alle 4 til deling, hvor efter vi så gang på gang har måttet præcisere, at vi gerne vil have 4 glas og 1 kande vand. Som noget nyt er vi så begyndet at bestille 4 glas vand og 1 kandevand, til at starte med, hvor efter der dukker det sædvanlige ene glas med vand op. Er det kommunikations problemer, kultur forskel eller mangel på service.

På vores hotel reklamerer de med at der følger gratis morgenmad med værelset. Første morgen troppede vi op med vores 2 udleverede værdi kuponenr og sage at der måtte foreligge en misforståelse ide vi jo var 4 personer. “No, mam there is only 2 tickets for breakfast, even if it is a 6 persons room”. Se det er jo meget logisk og forklarer alt ikke?!!

Morgenmads billetten gælder i øvrigt kun fra 7-10. Men bestiller du morgenmad kl. 7 for du at vide at køkkenet sandelig ikke er åbent endnu. Er der andre berejste der kender til disse pusisheder der ender med at være irritations momenter, hvis man som jeg er i besidelse af en god potion temepament.

Hvad siger I til en bestilling af pangekager, hvor jeg efter at have ventet i 30 minutter med ungerne, synest at bu kan jeg godt gå op at spørge efter vores bestilling. Som jeg så finder stående i baren helt kold. “We nocked your door, mam”. Ja det er jo meget fint, men jeg sad altså i restaurenten ved sammen bord som de modtog bestillingen fra!!!

I weekenden har der været afholdt surfstævne og hotellet har i den forbindelse være fuldt booket i måneder, vi var således nød til at finde et andet sted at sove fra lørdag til søndag. Hvilket jo er helt ok men det undre jo at hotellet ved morgenmaden “kl.7.00” er løbet tør for smør og marmelade, som er en del af stort set alle deres morgen compleer.

Filippinerne er vilde med sukker (gad vide om de i sin tid er udvandret fra Lolland?) så det er meget svært at få noget at drikke der ikke er meget sødt. En dag ville jeg så alligevel gøre forsøget i baren. JEg forklarer problemet. Jeg vil gerne hvis jeg kan få noget der ikke er sødt. “What about a drink mam?” Så jeg for drinks kortet og kigger ned over en tilsyneladende endeløs drinks række. Jeg prøver med gin og tonic, “no mam we dont have”. Mojito? “no mam, we dont have”….. ?”no mam we dont have”…..?”no mam we dont have”. Efter en 10 stukker “no mam we dont have”, når jeg ned til Martini hvilket de faktisk har. Dagen efgter går jeg glad i baren igen for nu har jeg jo fundet ud af hvad de har og slipper for gætte leg. “Can I have a Martini please” “no mam we dont have” rrrrrrrrrrrrrrrrrrr

3 responses to this post.

  1. Posted by karsten on 11. februar 2011 at 17:34

    Nu skal jeg forklare, hvordan det er ude i verden……
    I Chipata skulle mor og Aud købe æg i brugsen.
    De sidste æg i hele butikken. 6 styk i en bakke til 10.
    Ved kassen kunne disse ikke købet, da der jo ikke var en hel unit!
    Der blev talt frem og til bage om prisen, der blev hjulpet med en udregning på stykvis af æg. Det hjalp ikke. Man kunne ikke købe æggene….indtil ekspedienten pludselig tog ét æg op af bakken. Nu kunne der købes: 5 æg = half a unit!!!!!!!hvor svært kan det være???????

    Svar

  2. Posted by karsten on 11. februar 2011 at 17:35

    Eller den gang hvor jeg i bushen skulle købe 7 lægter af 7 fod.
    Jeg fik for talt hvad prisen var pr. fod, og slybgede derfetre hurtigt en samlet pris ud, og ville betale. Men Nej!
    Først skulle man have fat på landsbyens ældste ansvarlige. Jeg nævnte prisen, men måtte pænt vente på den ansvarlige. Han begyndte at regne: prisen på en for plus prisen på en fod giver prisen på to fod. Derfetret prisen på 2 fod plus prisen på en fod gav prisen på 3 fod osv. osv.

    Svar

  3. Posted by karsten on 11. februar 2011 at 18:46

    Det tog nogen tid. Til slut kom han frem til det samme resultat, hvorefter han stak mig det mest charmerende tandløse smil jeg nogen sinde har set, hvorefter han sagde: You are very clever!!!!
    Sådan er det at rejse i verden, og der er disse oplevelser, der er livets salt.
    Fortsat god tur og hils ungerne og Børge!!!!
    Karsten

    Svar

Skriv et svar

