Go´dag og farvel til Baguio

Lørdag formiddag sagde vi farvel til stranden og San Juan. Godt mætte af solskin og bølger drog vi mod bjergene.

Bussen var godt fyldt da vi steg på. Men vi var heldige og fik to pladser på bagerste række. Børnene kører gratis med bus, men det forventes at man sidder med dem på skødet. Så vi var glade for to bagsæder fordi ungerne så kunne sidde i bagruden🙂

I Baguio boede vi på resorten “Mountain lodge”, det var et fornemt værelse op delt i to så forældrene øjnede muligheden for lidt tiltrængt privat liv oven på 1½ uge med 4 mand i et værelse/seng.

Baguio ligger i 1500 meters højde, hvilket betyder køligt vejr. Det kan vel bedst sammenlignes med dansk forår. Hvor det er passende med bukser om morgenen, når man drager hjemme fra, men hvor man ønsker at man havde taget shorts på ved middagstid.

For os var BAguios kølighed kærkommen oven på 1½ uge stegende varme. Vi ankom ca kl 14. I San Juan var vi vand til at ktype i skjul mellem kl 11 og kl 16 og håbe på at Oskar også havde lyst til lidt indendørs aktivitet. Derfor var vi noget overraskede da vi slap ud af bussens aircondition og ikke som ventet blev slået i jorden af heden. Straks efter indkvartering gik vi derfor en tur til Botanisk have. Vel at mærke en gå tur på 20 min helt uden at svede, turens rekort so far!!

Entertainment i botaniskhave.Hvis I spørger ungerne, var det helt sikkert riddeturen. Hesten har fået farvet hår…. “so it looks prety on pictures.” Hvis I spørger moderen så var det et besøg på toilettet, som i øvrigt hedder restroom. Ved indgang blev jeg stoppet af en dame der sage: ” are you going to pee, mam?” Noget overrasket over deltagelsen i mit forehavende svarer jeg “yes”. Hvor efter damen svarer: ” 6 pesos” og rækker mig en gul billet. Vel inde på toilettet går det op for mig, at jeg kun har købt tilladelse til at tisse i toilettet. Oh oh, hvad gør jeg nu, jeg vælger at krydse fingre for at damen ikke tjekker kummen for om kunden har snydt sig til at lave stort til halv pris!!

Service meddelelse til andre rejsende i Filippinerne:

• Gul billet: tisning, pris 6 pesos
  • Blå billet: stort, pris 12 pesos, 3 stykker toilet papir er inkluderet i prisen.

Søndag tog vi til Camp John Hay, en kæmpe stor park grundlagt af amerikanerne. Så deres soldater havde et dejligt smukt og køligt sted at restituere efter kampe i de svede jungler.

Til de blomster interesserede i familien kan jeg sige at jeg tog en milliard billeder, der var virkelig flot. Men opload hastigheden af billeder til bloggen er mildes talt langsom, så i må have resten af billederne til gode.

Søndag til mandag overnattede vi i en indianer hytte i “Tam a vam”, hvilket er en rekonstruktion af en indianer landsby. Oskar var meget optaget af de der indianere. Vi havde troet at der var nogle af de oprindelige folk, eller i det mindste nogen der var klædt ud som oprindelige folk i landsbyen, men desværre. Oskar var ellers helt oppe at ringe over udsigten til at møde en indianer.

Ude godt men hjemme bedst

Efter 2 uger på farten var hele familien glade for at lande i Dampol ved Angies familie igen og gensyns glæden var gengældt.

Det kan godt være her ikke er træk og slib og at bruseren er reduceret til en spand vand, du selv hælder over hovedet, men det betyder ingen ting for her er så dejligt afslappende.

F. eks så  fungerer køkkenet dvs. der er faktisk mad når der bliver kald til spisning, ikke som på resorten i San Juan, hvor spisetidspunktet afhang mere af hvornår kokken mødte på arbejde end hvornår gæsterne bestilte maden. En ting især Nielsigne sætter pris på. Hun ædder os ud af huset, hun må bære i vokse alderen.

Oskar nyder at være tilbage blandt alle sine venner. Hele eftermiddagen har forhaven været omlagt til noget der ligner en arkæologisk udgravning udført af børnearbejdere.

Hanne

PS: Børges lillesøster bor i sprækken ved badeværelsesdøren på værelse 5,  Moutain Logde, Lenord woods road, Baguio, Filippinerne.