Pølsehorn

I dag har vi bagt pølsehorn. Det lydder måske som en ganske almindelig hverdags beskæftigelse for en børnefamilie. Men i et land hvor der ikke er nogen der har en ovn og hvor lokal befolkningen knapt ved hvad gær er og ihvertfald ikke ved hvor man kan købe det. Ja, så er bagning altså noget af et projekt.

Gær fandt jeg i et mall, 1 times kørsel her fra. Ingen af de ansaætte viste at det faktisk fantes i butikken, så det siger lidt om frekvensen af efterspørgsler.

Som ovn havde jeg tænkt at anvende bålet i grov køkkenet i baggården. Al min snak de sidste par dage om bagning og skafning af materialer, havde dog sat gang i jungle trommerne og allerbedst som første dej var færdig med hævning og anbragt i gryden på bålet. JA, så kom Elmer (Angies far) slæbende på naboens kusines ovn ind af døren. Den lignede mest noget der havde stået i et haveskur de sidste 100 år. Den blev nemlig kun brugt til “special ocations”, fordi materialerne er dyre.

Ovnen fungerer dog udemærket og siden søndag har den dagligt været brugt til boller, fransbrød og pølsehorn. Brødet er knapt kommet ud af ovnen før det er spist af resten af familien, Angies familie og naboerne. Danish tinapay is masarap! (=dansk brød smager godt)

Særligt den ny ankomne i familien (læs: Sidse) er taknemmelig for at kunne spise brød, da hun er så bange for at få feriemave at hun ikke tør spise noget. Jeg tror nu også at det anderledes udseende på maden virke en anelse afskrækkende :-) Desværre for hende betyder det at hun går glip af Menangs helt fantastiske mad.

Dejligt er det at have noget at lave og at kunne bidrage med ny viden. Forundringen er stor når jeg kommer om til naboen med endnu en udgave af brød, som jeg oven i købet påstaår de kan bage i deres eget bål. Ind til videre har Ivy og Menang (Aniges søster og mor) deltaget i bageskolen, dog ved hjælp af ovn. Næste skridt er at få bygget en primitiv ovn så de også kan bage når ovnen flytter hjem til kusinen igen.

Det var faktisk en overraskelse at det kunne lade sig gøre at bage i et bål, men det var nemt. 1 stk gryde med 1,5cm sand+ bagepapir+dej og tæt låg = ovn. Det vanskeligste var at holde bålet varmt nok. Så nu er jeg ved at overveje, hvordan jeg kan knstruere en primitiv ovn. Jeg tror det bliver noget med at at stable nogle gasbeton sten op i en firkant med hul i midten, således det er muligt at lave et dybtbål med 5-8 cm gløder. Det vil gøre det nemmere at få grøderne op af siderne på gryden og resultere i mere ensarted varme til brødet. Forslag modtages gerne!!

One response to this post.

  1. Posted by Jakob Matras on 7. marts 2011 at 19:31

    Hvis du vil kære søster kan jeg sende en simpel tegning af hvorledes en ovn kan konstrueres efter simple princip “vikinge” style🙂

    Svar

Skriv et svar

