Første skoledag

Oskars første skoledag oprandt hurtigere end forventet. Jeg trode den ville komme i august 2012. Men nej den 23 maj 2011 kl.9.00 startede Oskar på Boracay Island International School.

Han gik straks igang med legetøjet og havde ikke rigtig tid til at sige farvel til sin mor! Resten af familien tog hen på nærmeste strand, 5 min i tricykel, for at snorkle og bade. Efter 1 time tog Morten ned for at hente Oskar, han kom tom hændet tilbage…….11.30 tog vi hen i nærheden af skolen for at købe frokost Nielsigne var blevet rigtig sulten. Jeg skulle tisse og gik ned på skolen for at finde et toilet. På gangen møder jeg Oskar der er på vej på toilet sammen med en lærer, åh nej når jeg lide at tænke, nu vil han sikkert med hjem her midt i timen. Men nej nej,  Oskar råber over skulderen: “mor du må gerne gå, jeg vil altså ikke  hejm endnu!” Kl. 13 lykkedes det os at få Oskar modvilligt med hjem.

Jeg havde troet at sproget, eller rettere mangel på sprog, ville være et problem. Men jeg kunne have sparet mig mine bekymringer, igen :-). Måske skulle jeg bare have lyttet ordentlig efter dagen før, så havde jeg måske forsået hvor klar Oskar var til at komme i skole, da sage Oskar nemlig følgende:

Oskar: “Jeg skal have ur på i skole”.

Hanne: ” Hvorfor det?”

Oskar:  “så jeg kan ringe når der kun er to børn tilbage for så må i hente mig”

Forventnings afstemning

Vi er taget afsted på denne her tur for at være sammen som familie døgnet rundt, flygtet fra det dansk samfund hvor ungerne tilbringer flere vågne timer i børnehaven end sammen med mor og far. Det er i hvertfald os forældres mål med turen. Men vi må erkende, at der et af Oskars behov vi ikke kan opfylde: Legekammerater. Nielsigne har på taget sig rollen, hvilket har resulteret i at hende og Oskar er blevet hinandens aller bedste venner. Men det er ikke helt nok.

Oskar har længe savnet flere legekammerater. Vi havde engentlig tænkt at han hurtigt ville få begynde at lege med de børn vi nu tilfældigt mødte eller boede i nærheden af. Men Oskar har ikke været så opsøgende. På det område ligener han nok mere sin mor end sin far, der altid vader ind i fremmedes private hjem og begynder at spørge om hvad som helst. Derfor har vi været på udgik efter børnehave/skole til ham i lidt tid.

Skolen vi har fundet er helt fantastisk og lever fuldstændig op til vores ideer om hvordan vi kunne tænke os det. Oskar er started i det der i det engelske skolesystem hedder pre-school. For os danskere er det en blanding af børnehave og bøenehavesklasse vil jeg tro, døm selv:

  • Klokken ringer ind kl.9.00. Kommer man før leger men i skolegården indtil klokken ringer.
  • Så er der 1 times fri leg i klasseværelset. Noget Oskar nyder der er masser af (for ham nyt) legetøj
  • 10.00-10.15 er der frugtsalat. Alle elver medbringe 1 stk frugt som kokken laver frugtsalet af.
  • 10.15-12.00 er der skole. Skole kan være mange ting de tegner, maler, synger, tæller og lærer alfabetet.
  • 12.00-12.30 frokost ris med et eller andet, frisk tilberedt af kokken.
  • 12.30-13.15 frikvarter leg i skolegården medmindre det regner.

Oskar bliver hentet her ca kl.13, så vi ved ikke så meget om eftermiddagens program. Andet end at første lektion starter med ½time powernap og at skole dagen slutter kl.14.302

Oskar i hans nye skole uniform

Gir med den ene hånd og tar´med den anden

Nielsigne og jeg afleverede Oskar i skolen i dag. Vi aftalte at vi kom og hentede ham når han var færdig med at spise. Den eneste grund til at Oskar invilligede i at blive hentet tidligt, var at vi fortalte at hele skolen sov til middag efter frikvarteret. Er der noget Oskar har respekt for så er det sætningen “..sove til middag….”. Men vi har altså et behov for at se ham.

Da vi ankom hev skoleinspektøren mig ind på kontoret til udfyldning af div. papirer. Nielsigne forsvant sammen med Oskar ind i hans klasseværelse. Da jeg kom ind for at hente Nielsigne, var de to i fuldgang med at lege. Om Nielsigne ville med nix!!

Senere på formiddagen var Nielsigne og jeg på cafe, Nielsigne fik sandwich, hun eeeelskeeeer bacon men gemte det ene stykke bacon til Oskar…….

Vi købte noget strandlegetøj og gik ned på stranden, den ene af skovlene i tættet blev dåbt “Okka-ske” (læs Oskars skovl) og måtte ikke bruges…….

På vej tilbage til skolen for at hente Oskar, skulle Nielsigne og jeg sidde helt tæt sammen så der også var plads til Oskar, så vel at mærke ikke var med endnu ………….

Vi har helt sikkert givet Oskar noget værdi ved at sende ham i skole. Nielsigne har tilgengæld mistet noget. I 4 måneder har Oskar og hende leget sammen hver dag hele dagen.

3 responses to this post.

  1. Posted by karsten on 26. maj 2011 at 17:49

    Sikke et dejligt billede af en glad Oskar, I har sendt med. Mon ikke det er reaktionen på at komme i skole.
    Jeg tror det er en rigtig god beslutning, at sende ham i skole, så han får skabt nogle kammeratskaber og mødt børn med andre sprog og kulturer.
    Selv ens egne børn kan hurtigt blive træt af at gå der hjemme hver da og se på de voksne!!!!!!!
    og på denne måde får de voksne så mulighed for at kunne gøre andre ting!!!!!!!!!!!!!!
    Jeg kan forstå på beskrivelsen og se på billederne, at det er den skole vi passerede på vej ud til “turistfælden” den dag vi var på stranden uden Morten. Jeg husker, at det så meget fint ud udefra, med pæne bygninger og en fodboldbane foran.
    Jeg er sikker på at dt bliver fint for Oskar. Held og lykke med det.
    kærlig hilsen
    B. MF, F, og SV

    Svar

  2. Posted by Brit on 26. maj 2011 at 20:35

    Hvor er det dejligt at læse om Oskar og Nielsignes fine venskab. Vi glæder os så meget til at komme ned og se jer alle sammen.

    Svar

  3. Posted by Brit on 26. maj 2011 at 20:36

    Nåh ja, og det er nogle herlige billeder på Flickr. Man bliver i så godt humør af dem.

    Svar

Skriv en kommentar