“Kan du li’ mig alligevel far?”

“Selvfølgelig kan jeg stadig lide dig Oskar. Det er ligemeget hvad du har lavet, så kan jeg altid li’ dig.”

Oskar havde haft et uheld (nummer 2 idag) og sad nu på toilettet. Vi skælder ham aldrig ud når det sker. Sørger for at få ordnet det rent praktiske i en positiv stemning og får ham i nye bukser.

Han er en meget “bevidst” dreng. Det er vigtigt for ham hvad andre føler om ham (som det er for hans mor). En af årsagerne til at vi er taget på denne tur er at han var stresset af at gå i børnehave. Når der er 30 børn omkring en er der mange følelser hos mange mennesker at holde styr på. Det har været vigtigt for os at få sikret at han fik en indre base (øget selvværd) inden han for alvor bliver stillet overfor svære sociale opgaver som at gå i skole.

Når han stiller et spørgsmål som dette ved jeg at det er godt vi er taget afsted. Var vi i Danmark ville vi have brugt langt færre timer sammen med vores børn end vi gør idag. Jeg er ikke pædagog og ved ikke meget om børn, men det virker som om de vigtige tidspunkter følelsesmæssigt for børn kommer på meget uforudsigelige tidspunkter. At vi er sammen med dem 24 timer i døgnet øger vores mulighed for at være der lige præcis i de øjeblikket, hvor de har brug for os.

En af de udfordringer jeg har pt. er hvordan man giver sine børn den indre sikkerhed jeg selv har. Her er nogle af de ting vi forsøger at gøre:

  • Vi er meget sammen med vores børn og laver ting med dem
  • Vi forsøger at kommunikere vha. Girafsprog
  • Vi roser generelt ikke vores børn for de ting de gør. “Super skud du lavede der. Du er super dygtig til fodbold”. Ideen er at undlade at de kobler deres præstationer med vores kærlighed til dem. I stedet prøver vi at sige hvad vi føler når de gør noget vi kan lide – eller undlader at kommentere det de laver. “Når vi spiller fodbold bliver jeg glad indeni – det er sjovt”.
  • Vi dømmer ikke vores eller andres børn
  • Vi forsøger at undlade at skælde ud
  • Vi prøver at sige, hvad vi gerne vil have dem til. “Jeg vil gerne have at du bærer din tallerken ud i køkkenet”
  • Vi belønner ikke god opførsel med andet end smil og måske girafsprog
  • Vi beskytter vores børn meget – måske for meget?
Vi ved at langt de fleste af vores faste læsere har beriget verden med fantastiske børn. Jeg vil meget gerne have jeres aller bedste råd til hvordan vi kan styrke vores børns selvværd på andre måder end det vi forsøger. Kritik af vores metoder er også velkommen…😉

Skriv et svar

