En designer paa arbejde

Stoffer i forskellige materialer, knapper og silke baand i alle storelser, farver og faconner,  ligger spraedet ud over et varkel vorent spisebord. Det regner helt vildt, regnens trommen paa taget blander sig med Angies mors gris veltilfredse grynten over middagen blandet med husets ungers vilde hyl og skrig naar de lober ind og ud ad rengvejret.

Midt i dette sidder sig og designer kjoler der kan maale sig med kendte designere som Margot og Siri, og har det fantastisk.

Jeg er paa 1 uges design camp i Dampol, alene. Ungerne og Morten har jeg efterladt paa Boracay onsdag eftermiddag. Torsdag var jeg paa et kaempe stort lokalt marked Divisoria i Manila for at kobe stof. Med som bodygards havde jeg Angies mor K’Menang og Arlene (min skraeders datter), idet Divisoria ikke lige frem er stedet, hvor man kan faedes ubekymret som hvid.

De sidste 3 dage har jeg saa tegnet og forklaret, forkastet forslag fra skraedderen, jublet over resultater og skral grinet over katastroffer sammen med damerne i Dampol.

Resultaterne faar I snart at se, Ivy (Angie soster) vil gerne vaere model for de forste fotoskud, saa jeg kan indsaette billeder til jer. I kan godt begynde at glaede jer. For det I kommer til at se og folge med i her paa blogge er en drom der bliver til virkelighed.

I gaar blev den forste kjole med mit firmanavn i nakken produceret:

“Curly Squares”

Forste collection haaber jeg kan vaere faerdig mandag aften, saa jeg kan returnere til Maniala. MAndag skal jeg besoge potentielle salgs steder, jeg er meget spaendt paa hvordan collectionen bliver modtaget.

Tilbage paa Boracay planlaegger jeg en fernisering for alle de kvinder og evt. interesserede maend (man ved jo aldrig i dette land, hvor man naermest falder over HeShe’s paa hvert gade hjorne) jeg kender kan komme og beskye vaerkerne og komme med feedback.

Reproduktion

En af de helt store udfordringer er at kunne reproducere. Hvilket var grunden til at jeg tog til Divisoria. Alle andre stof markeder jeg har vaeret paa har det kun vaeret paa har det kun vaeret muligt at kobe smaa afklip af materialer af ca. 1,5 meter. Hvilket jo ikke batter meget hvis jeg gerne vil producere 20 ens kjoler. Naa jeg har spurgt efter hvor de faar deres afklip fra har svaret vaeret Manila. Saa afted til Divisoria i Manila.

Desvaere viser det sig at selv paa Divisoria er det ikke muligt at genbestille materiale. Maengderne er en lille smule storre, men jeg kan ikke regne med at kunne finde samme materiale efter 1 maaned. Det alle bedste materialer er vaek efter 1 uge, og ordret genbestilling findes ikke.

I taenker maaske, jamen hvorfor kober jeg saa ikke bare hele vare lageret, med det samme, er det for dyrt?

For dyrt er det bestem ikke det dyreste materiale jeg er stodt paa hidtil kostede 100 pesos (13 kr) pr meter. Aarsagen er at designet ikke er noget ken kan gore paa forhaand. jeg skal se, maerke, faa ideer og tegne ogsaa pludselig er den der. Den proces er ikke nem at gennemfore et saa helt igennem sindsygt sted som Divisoria.

Jeg ville gerne at processen kunne vaere saaledes:

  1. Inspirations tur til Divisoria og andre stof markeder
  2. Indkob af stof prover, knapper og baand
  3. Design udfra prover i rolig omgivelser somDampol
  4. Tilbage til Divisoris indkob af materialer til collections prove
  5. Produktion af collection
  6. Fremvisning af collection og modtage ordre
  7. Tilbage til Divisoria og indkobe materialer til produktion af ordre

Da nogle materialer lober tor inden for en uge, betyder det at jeg skal ovestaaende igennem inden for faa dage for at vaere sikker paa at kunne reproducere. Hvilket er fysisk umuligt uden at saette tiden i staa!!!!!!!!!!!!

Saa hvad skal jeg gore?????

Hvad har jeg laert indtil nu?

Det tager meeeeegeeet laengere tid at sy en kjole end at designe den!

Processen med at designe at saa intens at naar den endelig er ovre og jeg er tilfreds med resultatet, saa vil jeg gerne se kjolen “live” i lobet af 10 minutter. Men det tager ca. en halv dag for jeg kan faa resultatet at se. Og det hjarlper ikke at truppe frem og tilbage bag ved skraederen, hoppe op og ned, forsoge at hjaelpe er helt katastrofalt. Hun skal have tid til at omsaette mit design til virkelighed, men jeg vil bare se kjolen nu nu NUUUUU!

Hvilket minder mig om at det vist er paa tide at jeg lister tilbage og ser hvordan det gaar og svarer paa evt. sporgsmaal.

One response to this post.

  1. Posted by karsten on 18. september 2011 at 08:50

    Hej Hanne!
    Sikke et sprudlende fyrværkeri af energi ideer og initiativ, dit designerprojekt udspreder.
    Held og lykke med det, jeg er sikker på. at det vil lykkes. Kretiviteten har du jo altid haft – rent tøjmæssigt husker jeg de hjemmestrikkede lange strømper garneret med hofteholder, som du brugte, da du gik på efterskolen……Det farverige og sprudlende har jo altid ligget til dig, når stemningen var i top og alt var i ballance. Som din far læser jeg derfor tydeligt mellem linierne, at livet leves for fuld fart, livsglæden krydres med kreativitet og virkelyst, og dette kan kun lade sig gøre hvis ens omgiverlser er i ballance.
    Held og lykke med projektet, bare klø på, jeg er sikker på at du har de fornødne kreative evner der gør, at det vil lykkes.
    Firmanavnet Curly Squares finder jeg er rigtigt godt og originalt. Vi glæder os rigtigt meget til at se de færdige produkter når vi kommer på besøg i næste måned.

    Svar

Skriv et svar

