Vores hjerte bløder for Filippinerne

Efter dage med tavshed før og under orkanen d. 8 november. Vælter det nu ind med en sand blanding af lykkelig og uhyggelige nyheder fra Filippinerne. Via FB modtager vi livstegn fra venner og bekendte der har overlevet verdenshistoriens voldsomste orkan.

Der bliver meldt alt vel fra Boracay. De har været usandsynligt heldige. Modsat det normale til tog Haiyan nemlig i styrke ind over land. Hvilet bevirkede at den ankom 4-5 timer før forventet til Boracay. Dette var særdeles heldigt ide der her var lav vande. Dette bevirkede at bølgerne blev reduceret med 5-9 meter i højden. Derudover ændrede Haiyan kurs, så fra at Boracay skulle have været i centrum af orkanens øje. Gik de nu fri af øjet og “nøjedes” med vindstød af 275 km i timen.

Det er næsten ikke til at fatte hvilket lykketraf de var været vidne til der nede. Med udsigt til at skulle have været pulverriseret som byen Tacloban melder de kun om materiel skade om ingen døde.

Også vores tidligere au pair pigers familie er okay de er lokaliseret nord for Manila i byen Dampol og har derfor været “langt” fra orkanen og har kun modtaget utrolige mængder af vand.

Så vi er utrolig glade på alle vores venners vejne.

11 december rejser vi som bekendt afsted igen. Denne gange dog kun på et 7 ugers ophold. Og nej denne gange kan vi ikke forlænge da hjembilletten allerede er bestilt. (Hvilket bedsteforældrene er særligt henrygte over). Jeg er utrolig spændt på hvad vi rejser ned til. For selv om de områder vi kommer til at besøge (Boracay og Dampol) har været heldige. Er jeg sikker på at hele landet vil være præget af den katastrofe der har ramt dem.

Jeg sidder her i Danmark og vil så gerne hjælpe men føler mig så magtesløs. De mangler mad, vand og penge i masse vis. Det eneste jeg har kunnet komme på er at donere penge. Hvilket jeg har valgt at gøre via mine kjoler. Jeg har således sat en kampagne igang der forhåbentligt fører til at der er en masse mennesker der bestiller et foredrag og/eller kjoleparty. De 50% af overskuddet herfra vil gå til Filippinerne.

Pengene vil jeg donere via skibet Amazing vi var ude at sejle med, der lige i øjeblikket er på vej til Coron for at hjælpe alt hvad de kan der. Hvorfor jeg vælger Amazing (www.amazingtravel.dk)? Fordi ved at sende pengene via skipper Kim går alle pengene 100% til at hjælpe folk i nød. Filippinerne er jo et korruptland hvor penge nemt forsvinder på vej ned i fødekæden. Så nu krydser jeg fingre for at der er en masse der bestiller foredrag.

One response to this post.

  1. excellent pοints altogether, ʏoս jut received a
    emblem new reader. Whaat сould you recommend
    abοut yߋur puvlish that үοu made ɑ few days ago?
    Any sure?

    Svar

Skriv et svar

