Trafik kaos eller dårlig kort læsning

Lørdag rejste vi til Dampol.

Til nye læsere kan jeg fortælle at vores 2 tidligere au pair piger Angie og Ivy kommer her fra. Under vores først rejse til Filippinerne tog vi her til for at hilse på deres forældre og blev vel modtaget. Vi endte faktisk med at bo hos dem i 1 måned sidste gang og lærte der ved den lille by og naboerne godt at kende. Det er også nabo konen der startede Curly Squares ide hun er skrædder og syede mine første designs.

Vi kom selv til Dampol med taxa. De andre gange vi har været forbi er vi altid blevet hentet i bil i Manila, et tur der har tager ca 3 timer. Hjemme fra inden afrejse havde vi studeret google eart maps og set at der faktisk ikke var mere end 40 km til Dampol fra Manila. Vi tilskrev de 3 timers kører tur dårlige vejforhold og ekstremt meget trafik.

Denne gang ville vi gerne selv finde frem. Morten havde studeret div rejsebeskrivelser og fundet ud af at der gik en bus til Malolos. Nærmeste by fra Dampol. Ikke langt fra vores hotel. I Danmark ville vi have kigget på bus planer. Men sådan nogle findes ikke i Filippinerne tiltrods for at de har et meget veludviklet offentligt transport system. Der er jo ikke nogen der har råd til bil så der er Jeepneyer, busser, tri-cykler over alt der kan hyres. Men nogen officelle rejseplaner findes ikke. Alligevel ved alle Filippinerne hvorfra og hvornår altid kører. De er simpelthen født med rejseplanen. Så derfor må vi recearche i andres rejseplaner/blogs.

Vi nåede dog aldrig bussen. For da taxa manden hørt hvor vi skulle hen tilbød han at køre os hele vejen for 1500 pesos. Hvilket vi syntes lød rimeligt og det var noget enklere at blive siddende i taxaen end at skifte transport middel. Klokken var også blevet ca 12 og vi forvente den kører tur på mindst 3 timer.

Vi satte os derfor godt til rette og arrangerede os med mad, vand og en god bog indenfor rækkevide. Og belavede os på en laaaang varm tur.

Stor var overraskelsen derfor da taxamanden efter ca 1 time sage at nu var vi i Malolos og spurgte hvor vi så skulle hen. Morten der havde sovet troede fejlagtigt at han havde sovet 3 timer…

Så ca 1,5 time efter vi havde sat os ind i taxaen ankom vi til Angies og Ivys hus Dampol. Oskar havde siddet med næsen begravet i en jumbo bog. Da vi nærmede os sage jeg han skulle kigge us af vinduet. Da han fik øje på huset flåede han døren op og sprang ud af bilen der stadig var i bevægelse, løb ind i haven og op i favnen på Ka Menang (Ivy og Angies mor). Denne spontane udtryk for gensyns glæde fra Oskar til et menneske han intet sprog har til fældes med var meget overraskende for mig.

Tilbage til den lange tur der pludselig blev kort. Den eneste forklaring vi kan komme på at de lokale fra Dampol tager 3-4 timer om en tur der kun tager 1,5 for en taxa chaufør er: At de simpelthen ikke kan læse et kort. Men at de ved hvordan de kommer fra A–>B og fra B–>C. Men ikke hvordan de kommer fra A–>C. Medmindre de kører til B først og derefter til C.

For fremtiden finder vi selv frem🙂

3 responses to this post.

1. Posted by Karsten on 18. december 2013 at 21:57

Dd

Svar

2. Posted by Karsten on 18. december 2013 at 22:02

Kære alle!
    Dejligt at høre at I er kommet godt frem og nyder tilværelsen. Vi kan godt genkende beskrivelsen fra Manilla, og kunne godt tænke os lige selv at være der for en kort stund.
    Her har vi tilbragt aftenen i selskab med Irene og Sv. Aage og hjulpet de danske pige frem til semifinalen. Det gik ikke stille af med hop skrig og røg, garneret med nybagte vafler og cafelatte.
    Vi ønsker jer alle en god tur og kan fornemme, at I alle nyder at være tilbage.
    Luk op og sug ind.
    Kærlige hilsner fra mormor og bedstefar