Slagter besøg

Føj, jeg har ligeværet ved slagteren. En ad dem langs vejen.

Klokken var blevet 10.30 og jeg skulle til at finde på frokost. Inden ungerne blev sultne.

Vi bor i Tambisaan 10 min kørsel fra centrum. Så jeg handler ind lokalt hvilket også omfatter slagteren.
Da jeg nærmer mig rammer en ram lugt at fersk kød der opbevares udendørs i 30 grader mig. Over kødet roterer en stump fra en plastik pose på sat en elektrisk dims, der får pose stumpen til af fare rundt over kødet. Konceptet er at en flue ikke har en chance for at lande uden at få smæk med posen. Fluerne har fattet pointen og er ikke at se.
Kyllingerne ser fine ud. Jeg plejer på en halv kylling og siger ” hakke ng delava, bone removed?” Slagteren grynter et svar jeg ikke forstår. Hiver verdens største kniv op af bæltet og fyrer den for fuld hammer ned i kyllingen, der nu er blevet kvart. To kast mere med kniven og benene er fjernet. Hele suppe fasen af ben, kød, skind m.m læses op i en pose. Det smides midt på disken, midt i fadet med noget der ligner koteletter. 80 pesos bliver der grynter (10kr).
Jeg betaler med en 100 seddel det skulle jeg aldrig have gjort. Idet en 20 seddel jeg for tilbage lugter af slagter butik og er helt snasket ind i hvad end slagteren senest har dyppet fingrene i.

Jeg vifter med øjenbrynene til farvel hilsen. ( her ned betyder øjenbrynene vift alt fra Hej til farvel eller sågar ja. Afhængig af hvornår i en samtale vifteriet udføres) Og fortrækker hurtigt til et sted jeg kan ånde frit uden lugt af ram/klam kød lugt i næsen. Alt i mens jeg holder bytte pengene med to fingre i den ene hånd og en kødsaft dryppendepose i den anden.

På vej tilbage indprenter jeg mig frem over at betale med lige penge til en slagter eller give ham differensens i drikke penge. Og grupper ellers over havde jeg skal bruge de 20 pesos til. For ned i min pung kommer de i hvertfald aldrig.
Nedenfor ses nielsigne ved en af de fine vejbodsslagtere:

20140103-184907.jpg

Skriv et svar

