Danmark et samfund opdelt i kasser, hvorfor?

Jeg har skrevet mange indlæg i tankerne det sidste år, men der er ingen der er noget frem til siden. Men nu har jeg tid masser af tid, for meget tid. Det er ikke godt for mig det giver for meget navle pilleri og alt for god tid til at tænke.

Nielsigen er lige startet i skole eller dvs i forårs SFO som det helt korrekt hedder. Men fordi vi har valgt at hun skal starte på Henriette Hørlykke så er der mere skole end SFO, så hun skal have timer og frikvarter.

Det er meget meget blandede følelser at jeg har set frem til dette. Alle har en mening om denne skole både dem der kender den og dem der ikke gør.

Jeg har prøvet at være positiv, og brugt alle mine SILVA teknikker til at fast holde et positivt billede af situationen. For selv om det ikke er et ønske senarie. Så er jeg slet ikke i tvivl om at af de 2 skoler vi havde at vælge i mellem Seden skole og Henriette Hørlykke så er sidst nævnte bedre end først nævnte.

I dag for 10 min sidden afleverede jeg så Nielsigen for anden gang til SFO. I går kom vi lige til tiden så jeg nåede ikke at snakke med pædagogerne. Man kan aflevere mellem 8 og 8.30. KL8.30 starter dagen med morgensang. Da vi kom et par minutter i halv i går. Fik jeg ikke sagte farvel til Nielsigen inden morgensang begyndte og ventede derfor, til det var slut kl. 9 og de skulle finde madpakker frem, med at giv knus og sige farvel.

I dag kom vi allerede 8.10 så der var mere tid og jeg gik til hendes primær pædagog og præsenterede mig og forklarede min arbejdssituation og tilbød min hjælp som ekstra voksen. Jeg fortalte også at jeg havde brugt en masse tid på at være med da Oskar startede i skole. Hvilket jeg synes havde været til stor gavn fordi jeg kendte alle hans klasse kammerester rigtig godt og derfor bedre kunne være en del af hans liv og følge med nu hvor han er stor og jeg ikke er med mere.

Jeg fik dog langt fra den respons jeg havde forventet. Jeg blev nærmest afvist. Pædagogen tænker sikker ikke han har afvist mig for han sagde følgende ” I er da meget velkomne til at være med frem til kl 8.30, men så skal I gå”. BANG der står jeg så og føler mig totalt afvist, reduceret til en der ikke har noget at bidrage med, en der ikke kan bruges.

Hvorfor er det at alt i det danske samfund skal være så opdelt? “Er du så og så gammel skal du ned i den kasse”. “Arbejder du indenfor det område skal du ned i den kasse”. ” Er du forældre skal du dumpe dit barn i en skole og holde dig langt væk til det ringer ud om efter middagen”. HVORFOR!!!! Hvem er det der har bestem at en familie har det bedst, hvis man tilbringer største delen af sit liv laaaaaangt væk fra hinanden og kun ses om om eftermiddagen og natten i sovende tilstand?????? Og kun der hjemme. Vi skal sandelig ikke være en del af hinandens daglig liv næææ nej. Skole for sig og familie for sig. Hvorfor er det de ikke kan se hvilken kæmpe ressource det er, hvis de forældre der har mulighed for det deltager aktivt i skolelivet? Det giver mig en kæmpe fordel at jeg kender alle Oskars klasse kammerater så godt, at jeg kan gennemskue en konflikt længe inden den har udviklet sig. Fordi jeg kender de enkelte børn og ved hvordan de vil reagerer i en given situation. Hvis jeg ikke kendte dem kan jeg kun hjælpe udfra Oskars forklaring og der er set gennem hans øjne og er blot en nuance af virkeligheden.

Det er ikke kun på det negative område at jeg synes det er fantastisk at kende alle børnene i Oskar klasse så godt. Det gør det også meget nemmere at snakke om skolen og kammeraterne der hjemme og være den del af hans liv. Når skolen ikke bare er et stort sort hul jeg ikke aner hvad der foregår i.

Så hvorfor? Hvorfor skal jeg afvises som mulig ressource? Hvorfor er jeg tilsyneladende den eneste der synes at det er en god ide at tage aktiv del i mine ungers liv?????? Please hjælp mig der ude med at forklare den anden sides synspunkter for jeg kan ikke se dem. Hvis jeg kan hjælpes til at se dem, kan jeg må ske komme til at forstå eller til nød respektere dem. For lige nu er jeg så konfus. Det er mig der har født børnene, men jeg må kun være sammen med dem uden for skole tiden, hvorfor? Hvorfor skal det være så skarpt opdelt?? Bare fordi det for langt de fleste ikke er en mulighed at blande det hele sammen er ikke forklaring nok. Jeg vil have en bedre. HJÆLP any one??

 

Skriv en kommentar